Politik


 

Salam

Sedia maklum bahawa hari ini tarikh penamaan calon bagi pilihan raya kecil DUN Tenang di Johor. Biasanya proses penamaan akan berlaku kejadian yang tak diingini lebih-lebih lagi melibatkan parti politik yang dah memang musuh ketat. Kali ini wakil bertanding melibatkan wakil dari BN iaitu Umno dan PR diwakili parti PAS. Sebelum-sebelum ini dikatakan akan ada pertandingan 3 penjuru yakni calon bebas namun sehingga kini proses penamaan calon hanya melibatkan 2 parti ini sahaja.

Pastinya akan menjadi hangat dalam permulaan tahun 2011, PRK bermulanya pertembungan sesama wakil Melayu dan kedua-keduanya pernah berkhidmat di sektor kerajaan. Siapakah yang menang? Pengundian akan berlangsung pada 30 Januari ini dan selepas proses penamaan calon pada hari ini kempen pula akan sarat dengan bahan-bahan kempen, isu-isu dan macam-macam lagi. 2 hari lepas, SPR menolak tanggapan pihak tertentu mengatakan sudah wujud pengundi hantu di Dun Tenang.

SPR mengganggap tanggapan tersebut sebagai helah kempen dan SPR memberi penjelasan semua sistem yang berkaitan pengundi telah dikemaskini sebaiknya. Adoi, pengundi hantu tak habis-habis dijadikan isu. Dah lapuk sangat dah. Pagi tadi sempat “meninjau” keadaan di daerah Tenang. “Tinjauan” dibuat melalui tulisan-tulisan blog yang melaporkan situasi semasa selain info berita dari pelbagai media arus perdana. Bukan pergi sana pun.

Apa yang dimaklumkan keadaan tenang dan proses penamaan calon berlangsung seperti biasa. Tapi terbaca beberapa isu atau luahan pihak tertentu yang mengatakan wakil parti tertentu sudah memulakan langkah kanan mereka untuk proses ‘kempen’ terdesak. Apa pun masih terlalu awal untuk menilai atau mengukur siapakah yang akan menang nanti. Adakah UMNO akan mengekalkan kedudukannya atau PAS akan menidakkan harapan UMNO. Kita nantikan malam 30 Januari nanti.

Salam

Akhirnya tugasan politik selesai juga. Di bawah ini sedikit isi tugasan bahagian Penutup yang telah diedit. Sekadar persepsi yang terlintas melihat fenomena dunia politik pada hari ini. Lebih-lebih lagi PRK Galas akan diadakan tidak lama lagi. Layan…

Alkisahnya…

Kekuatan parti politik untuk memerintah negara bergantung kepada mandat rakyat yang telah memilih pemimpin untuk menyuarakan kebajikan mereka. Pemimpin yang berjiwa rakyat dan sentiasa berkhidmat untuk kepentingan negara akan terus dipercayai oleh rakyat untuk memimpin. Maka, tidak hairanlah pemimpin parti Perikatan dan Barisan Nasional mampu memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat negara ini sehingga mampu menjadi parti politik tunggal memerintah negara sehingga kini. Betul ke?

Peralihan dari Perikatan ke Barisan Nasional boleh dikatakan membantu kepada kekuatan sokongan rakyat untuk melihat anjakan yang dilakukan sama ada pemimpin membawa negara ke mercu kemajuan yang diinginkan. Harapan dan sokongan rakyat dengan keyakinan untuk terus bersatu padu demi merealisasikan keberkesanan jentera pentadbiran parti politik yang berbilang kaum menjana kemajuan negara di mata dunia. Aspek terpenting adalah sejauh mana harapan rakyat dapat dikotakan dan dilaksanakan sepenuhnya begitulah peranan serta tanggungjawab pemerintah yang sepatutnya ada dalam diri pemimpin.

Justeru, bagi melihat dan menggapai hasrat pemerintah atau parti politik khususnya BN untuk meneruskan pemerintahan hendaklah berpijak di bumi yang nyata bahawa rakyat adalah penentunya. Jika pemimpin dan parti politik tidak menjayakan mandat rakyat, pilihan raya satu kemestian dalam kerajaan demokrasi berparlimen untuk rakyat memilih pemimpin yang lebih baik lagi. Sumbangan dan kebajikan yang mampu dilakukan sebaiknya diterima oleh rakyat kerana rakyat berhak menerima malahan rakyat jugalah menentukan turun naiknya pemimpin atau parti politik negara.

Salam

“Jalan-jalan” dalam cyber ini terjumpa video ceramah yang dikisahkan oleh beberapa buah blog terutamanya blog politik yang menyentuh soal perpaduan Islam dan Melayu. Apa yang cuba saya ingin tuliskan kali ini berkenaan dengan isi kandungan video ceramah tersebut. Bagi saya sudah cukup menjelaskan serba sedikit tentang isu perpaduan parti politik Umno dan Pas. Kemungkinan saya sudah ketinggalan zaman untuk mengulas isu dihari raya ini. Bukan apa untuk renungan semula bagi yang tidak sedar lagi tujuan perpaduan itu sebenarnya. Sedia maklum bahawa isu ini sudah acap kali kedengaran dan ada juga suara-suara yang bersetuju dan ada juga yang menolak sama ada dalam Umno sendiri mahupun pihak Pas. Namun ianya lebih penolakan oleh segelintir Pas khususnya pemimpin tertinggi parti untuk tidak mengadakan kerjasama perpaduan ini.

Kalangan pengikut mereka lagilah mencerca pemimpin mereka sendiri yang cenderung untuk berbincang hal perpaduan bersama pemimpin Umno. Alasan yang kita selalu dengar, kisah tahun 1977 apabila Pas dikatakan “dihalau” keluar dari komponen Barisan Nasional. Alasan lain Umno memerlukan jangka hayat dan banyak lagi alasan-alasan lain. Kita terawang-awang dengan kesudahan dan polemik isu perpaduan ini. Mungkin ada pihak yang tidak bersetuju dengan saya tentang alasan-alasan ini, tetapi itu hak mereka. Semua orang pasti ada persepsi dan penilaian tersendiri. Justeru, apa keburukannya kerjasama perpaduan ini dijalinkan demi kepentingan orang Melayu dan Islam itu sendiri? Kenapa perlu dipolitikkan lebih dasyat lagi hala tujunya? Mungkin keikhlasan harus diutamakan sama ada dari pihak Umno mahupun Pas bagi memperjuangkan kepentingan Melayu dan Islam di bumi Malaysia ini.

Saksikan dan renungkan perspektif perpaduan oleh penceramah ini ….

Salam

Isu YB @ DUN mahupun Parlimen keluar masuk parti sekarang ini sudah redah. Beberapa bulan dan tahun yang sudah begitu hebat isu ini melingkar dibenak sistem politik negara. Isu sekarang ini pula berkaitan ahli-ahli berdaftar parti politik tertentu yang kecoh sama ada yang keluar parti masuk ke parti lain. Bukan lagi isu YB. Apa yang menjadi hangatnya parti politik masing-masing mempertahankan bahawa ahli-ahli parti mereka tiada yang keluar parti. Tetapi di pihak parti lain pula mengatakan sebaliknya.

Baca lagi

Salam

Berkesempatan ke KL semalam mengambil dokumen untuk kegunaan tugasan berpeluang bertemu dengan seorang bekas Setiausaha Politik pemimpin kerajaan Negeri Sabah sejak 25 tahun dahulu di Masjid Jamek sementara solat Maghrib. Terjumpa pun sebab beliau bertanyakan sesuatu. Apa yang menarik perhatian untuk dikongsi, beliau menyatakan dia terlibat sama dalam pentadbiran negeri walaupun bukan berasal dari Sabah cumanya bertugas sahaja. Dia mengakui dia kenal akan kebanyakan pemimpin negeri dan YB DUN tempat aku berasal pun dia kenal. Belum lagi peringkat persekutuan beliau mengenali pemimpin-pemimpin negara. Pada mulanya tidak percaya juga tapi bila dia mengeluarkan album gambar ternyata betullah apa dia cakap.

Gambar bersama pemimpin negeri, peringkat persekutuan dan kami saling berbalas mengenali setiap orang dalam gambar tersebut. Bukan gambar dia macam orang lain menumpang tetapi situasi dan tempat dalam gambar tersebut jelas dia terlibat dalam pentadbiran negeri. Dia menceritakan politik zaman dulu dan sekarang, apa yang selalu dia tegaskan politik adalah kotor. DIkotorkan oleh pihak yang terlibat di dalam politik. Memang, politik tidak kotor tapi manusia yang bertindak mengotorkannya dengan kegiatan yang merosakkan amalan politik. Rasuah, birokrasi, proksi dan sebagainya perosak politik.

Beliau juga ada menyatakan parti ini memang terlibat dalam rasuah, parti lagi satu tidak pernah terlibat dalam rasuah. Lagi satu jarang-jarang itu pun pihak parti pertama yang sabotaj. Kemudian aku bertanyakan nama, manalah tau aku kenal nama tu boleh juga tanya lebih lanjut lagi. Tapi beliau tidak menyatakan nama penuh. Tak apalah, beliau juga bertanyakan siapa nama aku, di Semporna duduk mana, bapa nama apa, asal mana, berapa umur, datang semenanjung buat apa. Aku pun jawab jujurlah.

Aku bertanyakan nama beliau dan menyatakan sedang mencari responden yang terlibat secara langsung dalam politik untuk kajian tesis aku nanti. Banyaklah kita orang perbualkan tentang politik dulu sehinggalah sekarang. Beliau pernah terlibat dalam USNO berkaitan dengan USIA. Memandangkan aku sendiri tak solat lagi minta keizinan untuk solat dahulu disebabkan waktu mendekati isyak. INgat nak jumpa lagi sambung perbualan tapi beliau dah beredar. Maybe lain kalilah. Input baru untuk kajian aku nanti. All the best.

12.36pm

13.08.2010

KUO

Salam

Tepat 9.12pm melalui siaran TV1 online, keputusan pilihanraya kecil P94 Hulu Selangor diumumkan yakni calon Barisan Nasional (BN), P. Kamalanathan berjaya menewaskan calon PKR, Datuk Zaid Ibrahim dengan majoriti 1,725 undi. Kamalanathan berjaya memperolehi 24,997 undi berbanding Zaid Ibrahim 23,272 undi.

Semasa lintas langsung dan pengumuman keputusan, sebentar tadi, apa yang diperhatikanhanya calon wakil BN bersendirian di pentas sebaik pengumuman dilakukan. Mana wakil calon PKR ? Ke memang dah tau mereka akan kalah? Media sama ada blog pro pembangkang dan pro kerajaan  seawal pagi tadi tidak putus-putus mengemaskini dan memberikan maklumat. Walaupun pelbagai blog sudah memberikan angka tidak rasmi keputusan seawal pukul 8 malam tadi BN akan menang namun ianya juga perlu merujuk kepada pengumuman rasmi SPR.  Apa-apa jelah. All the best

P/s : semoga janji-janji pilihanraya akan ditunaikan dan bukannya hanya sekadar janji untuk menjadi ahli parlimen atau wakil rakyat.

Salam

Rehat sebentar setelah mengharungi beberapa paper 5 hari berturut-turut. Fuh memang lenguh jari jemari menulis jawapan yang semuanya dalam bentuk esei. Esok (isnin) paper seterusnya dan 4 Mei nanti adalah paper yang terakhir. Hari ini cuti sedikit, bolehlah rehat santai. Tapi kena buat persediaan juga.

Jadi rehat sebentar bersama isu politik yang cukup kecoh sekarang ini terutamanya pada hari ini iaitu hari pengundian pemilihan wakil rakyat Parlimen Hulu Selangor, kira dekat juga dengan Tanjung Malim Perak ni. Calon-calon melibatkan seperti biasalah ada pembangkang dan juga wakil dari pemerintah yakni BN menurunkan komponennya iaitu calon MIC dan Pakatan Rakyat mengekalkan pemilik atau pemenang PRU12 lalu iaitu PKR. Namun, siapa bakal pemenang baru, sama ada kekal atau beralih arah? Nantikan.

Sana sini media elektronik sama ada pihak pembangkang mahupun penyokong kerajaan masing-masing memperkatakan kekuatan mereka dan kepelbagaian isu turut timbul. Biasalah tu, taktik politik sama ada provokasi, kegananasan dan sebagainya. Setakat ini (12.30 pm), sumber media menyatakan peratusan keluar mengundi sekitar 46% dan dijangka akan bertambah lagi pada petang ini. Keputusan rasmi sebenar akan diumumkan dalam jangkaan pukul 10 malam ini.

Jadi kepada pengundi yang boleh mengundi ( bukan pengundi hantu seperti kebiasaan isu setiap ada pilihanraya), buatlah pilihan bijak untuk menentukan hala tuju kawasan parlimen anda. Jangan setelah mengundi baru anda menyesal dan itu sebenarnya tiada guna lagi sementara menanti PRU 13 yakni dijangka tahun 2013. Adakah anda sanggup menanti dengan penyesalan undi yang diberikan kepada wakil rakyat tersebut? Apa pun, fikir dulu, kaji dulu dan seterusnya nilai dulu sebelum kertas undi anda jatuh ke dalam peti undi. All the best.

P/s : Masih samar lagi siapa yang akan memenangi PRK Hulu Selangor ini…nantikan malam ini.

Laman Berikutnya »