Assalamualaikum

PRK UPSI semakin menghampiri detiknya untuk diumumkan bakal pemimpin baru sesi 2011. Sesi pengundian akan berakhir dijangka pukul 5.30pm hari ini. Aku sendiri turun mengundi sekitar pukul 12.00pm tadi sebelum berangkat meneruskan tugasan yang banyak tertangguh. Apa pun, satu pengalaman yang cukup berharga di akhir semester ini sebelum melangkah kaki ke alam praktikum.

Satu pengalaman walaupun bukan sebagai calon cumanya sekadar wakil calon a.k.a penasihat kepada rakan aku sendiri ianya amat bermakna. Ucapan terima kasih kepada rakan ini kerana sudi menjemput bersamanya berjuang meneruskan aspek kepimpinan dirinya lebih tinggi lagi bermula dari JMK Kuo. Seketika lagi, keputusan apa yang diperjuangkan akan diumumkan dan tidak sabar menanti sebenarnya segala usaha sudah pun dilakukan. Apa pun, segala keputusan yang kita terima nanti sama ada menang atau kalah kita akan terima sebagai satu cabaran untuk kita menempuhi tampuk kepimpinan lain pada masa akan datang.

Menang atau kalah memang adat bertanding dan hakikatnya kita kena terima seadanya. Kalau kemenangan berpihak, sekalung tahniah diucapkan. Sekiranya keputusan sebaliknya, jadikan sandaran untuk terus berusaha lagi. Paling penting, tidak usah menyalahkan sesiapa dan berdirilah di bumi yang nyata itulah kebenaran yang kita kena akui. Bukan mengalah tetapi apabila melihat semangat rakan seperjuangan di sebelah sana dan kepekaan mahasiswa/i pada hari ini mungkin sukar kita ramalkan kemenangan.

Pesanan ikhlas, jika sudah berada di sana jadilah sebaik pemimpin yang mahasiswa/i impikan dari anda semua. Mungkin sukar menjalankan kesemua apa yang dikehendaki atau akan diperjuangkan tetapi berusahalah pasti ada jalannya yang terbaik. Seorang pemimpin itu jika amanah sudah dipertanggungjawabkan kepadanya, hendaklah ia melaksanakan amanah itu penuh keikhlasan, kejujuran dan sifat kebijaksanaan. Paling utama adalah kehendak panduan agama seiring bersama disematkan dalam minda bagi merealisasikan penghasilan amanah yang diberkati oleh Allah SWT.

Setakat ini dahulu, akan bersambung selepas pengumuman keputusan PRK nanti. Kita jumpa di tempat pengumuman keputusan nanti. InsyaAllah.

Advertisements