SALAM
Hah? Terkejut, tergelabah, terkesima dengan tajuk ke? Tiada kaitan dengan aku untuk kahwin buat masa ini tetapi isinya penting walau pun tidak berkahwin lagi. Baca dahulu walaupun sekadar forward emel. Sekadar bacaan dan juga untuk renungan bersama mesej emel yang diterima dari seorang kawan. Mungkin dalam usia penulis ini ( siapa tu? hehe), sudah dianggap boleh mendirikan rumahtangga namun rasanya tidak lagi. Masih dalam perjalanan menghabiskan saki baki dunia kuliah pendidikan sama ada bakal menjad guru mahupun pekerjaan lain.

Semoga menjadi sandaran emel ini kepada semua pembaca dan untuk empunya diri juga. Pesanan, Al-Quran adalah kitab suci dan bukan untuk hiasan tetapi sebagai panduan hidup manusia untuk mendekatkan diri kepada Allah. Khusus untuk diri ini juga. Semoga bermanfaat. Maaf andainya ada kekurangan dalam forward mesej emel ni.

> Kepade
> mreke2 yg nk menghantar dan menerime
> hantaran..pk2n
>
> “Sayang, tengok nih. Cantiknya AlQuran nih. Warna
> keemasan. Sesuai untuk kita buat hantaran” pekik Jamilah
> kepada Nabil..
>
> “Sini pun cantik juga.. Warna unggu keemasan. Mana satu
> kita nak beli nih” balas Nabil.
>
> Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat
> hantaran. Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu
> AlQuran yang bakal dijadikan hantaran.
>
> “Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab” keluh
> Jamilah.
>
> “ Ala , awak bukan reti pun bahasa arab” jawab Nabil.
> Tergelak Jamilah.
> Berbahagia rasanya dapat
> calon suami seperti Nabil. Prihatin.
>
> “Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat”
> tegur pakcik berbaju putih. Jaluran baju ke bawah
> menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan
> 40-an.
>
> “Oh, kami cari AlQuran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak
> bina masjid” sengih Nabil. Jamilah ikut senyum tidak jauh
> dari situ…
>
> “Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?” pakcik
> menyoal sambil tersenyum.
>
> “Aa.. aa.. lama dah saya tak baca, pakcik“ teragak-agak
> Nabil menjawab. Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.
>
> “Kalau gitu, tak perlu lah beli AlQuran kalau sekadar
> hantaran.. Kesian ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, dik”
> tegur pakcik berhemah.
>
> “Alah, pakcik nih. Kacau daun pulak urusan orang muda.
> Kami beli ni nak baca la” tiba-tiba Jamilah muncul dengan
> selamba jawapannya.
>
> “Oh, baguslah. Kalau gitu beli lah tafsir ArRahman. Ada
> tafsiran lagi” cadang pakcik. Mukanya
> nampak seperti orang-orang ahli masjid.
>
> “ Ala , besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut
> lagi” senyum Jamilah mengangkat bungkusan AlQuran warna
> unggu keemasan. Saiznya kecil.
>
> “Jangan lupa baca ya” pakcik dengan selamba sambil
> meninggalkan pasangan tersebut.
>
> “Sibuk je la pakcik tu” Jamilah mengomel.
>
> Nabil kelihatan serba salah. Mungkin ‘terpukul’ dengan
> kata-kata seorang pakcik yang muncul secara tiba-tiba..
>
> Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek.
> Hari nan indah. Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara
> yang bakal disatukan. Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar
> menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam baru sahaja
> sampai.
>
> “Assalamualaikum semua” ucapan salam Pak Imam bergema.
>
> Nabil bagai hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai
> gugur serta merta. Mungkin tidak percaya apa yang
> dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli keluarga berebut-rebut
> bersalaman dengan Pak Imam.
> Mukanya berseri-seri. Janggutnya putih. Jubah putih.
> Rambutnya ada yang berwarna putih.
>
> “Inikah pengantin hari ini?” tegur selamba Ustaz Saad.
>
> “Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak… usta.. ustazz..”
> jawab Nabil mengigil. Jamilah juga terkebil-kebil melihat
> kelibat orang yang dikenali di kedai buku 2 bulan lalu.
>
> “Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil..
> Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat dari bacaan
> pengantin” cadang Ustaz Saad. Kelihatan orang ramai
> mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara orang
> dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari
> Khamis selepas maghrib…
>
> Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling
> menyeramkan bagi dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin
> berwarna putih.
>
> “Ss.. su.. surah apa ustaz?” Nabil cuba mengagahkan
> diri. Jamilah masih melihat dari tepi tirai. Memegang
> kepalanya. Seperti mengagak benda yang sebaliknya
> berlaku.
>
> “Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah ArRa’d”
> kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih
> hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi.
> Surah Ar Rad
>
>
> Surah Ar Ra’d
>
> “Apa benda nih” detik hati Nabil.
>
> “Bismillahirrahmaanirrahim..ALL..MAA.. RIII..!!”
> berlagu Nabil.
>
> Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang
> keluar dari rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air
> mata menahan kelucuan. Ada yang menggeleng-geleng kepala.
> Ibu bapa Jamilah merah padam wajahnya. Jamilah entah ke
> mana, mungkin berpura-pura ke tandas.
>
> “Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam ALQuran.
> Adik Nabil, cara bacanya seperti begini :
> A’uzubillahiminnassyaitaanirrajim..
> Bismillahirrahmanirrahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM… RAA..”
> kedengar suara gemersik Ustaz Sa’ad. Orang ramai kelihatan
> ingin mendengar lebih banyak lagi alunan irama ALQurannya.
>
> Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya.
>
> “Nabil, kamu
> jangan
> merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu AlQuran. Ianya
> hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah
> lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina
> ALQuran. Beli ALQuran kemudian menaruh di tempat-tempat
> tinggi seolah-olah ianya sudah cukup bagi seorang muslim”
> tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang cara
> penyampaian ustaz Sa’ad.
>
>
> “Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang
> tidak berubah ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti
> begini rupanya, ayatnya tetap sama, kedudukannya tidak sama.
> Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya sehingga hari
> kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku
> kitab AlQuran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia
> pasti dilaknat oleh AlQuran itu sendiri. Tetapi beruntungnya
> orang-orangnya memanfaatkan AlQuran setiap hari, membacanya,
> menghafalnya, mengamalkan menjadikan hati terlalu tenang
> walapun dia bukannya seorang yang tinggi pelajarannya, kaya
> hidupnya dan sebagainya..” penutup Ustaz Sa’ad sudah
> dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.
>
> Hari semakin cepat berlalu.
>
> Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab ALQUran
> yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari
> kehidupannya yang aktif setiap hari..
>
> Pit.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita
> belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil.
> SMS dari ustaz Sa’ad tiba. Jamilah senyum disisi suaminya,
> Nabil.
>
> read
> dis..
>
> Rasulullah (Sallallahu alaihi
> wasallam) said: ‘When a man dies and his
> relatives are busy in funeral, there stands an extremely
> handsome man by
> his head. When the dead body is shrouded, that man gets in
> between the
> shroud and the chest of the deceased.
>
> Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam)
> bersabda : ‘Bila seseorang lelaki
> itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya,
> berdiri
> lelaki yang
> betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya
> dikapan, lelaki itu
> berada di antara kain
> kapan dan si mati.
>
> Selepas pengebumian, semua orang pulang
> ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan
> Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak
> ini supaya
> mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu
> seorang diri mengenai
> ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata,
> Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan
> meninggalkannya seorang
> diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal,
> lakukanlah
> tugasmu. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku
> dapati dia
> dimasukkan ke dalam Syurga.’
>
> Thereafter he turns to his dead
> companion and says, ‘I am the Qur’an,
> which you used to read, sometimes in a loud voice and
> sometimes in a low
> voice. Do not worry. After the interrogation of Munkar and
> Naker, you will
> have no grief.’
>
> Selepas itu dia berpaling pada temannya
> yang meninggal dan berkata,’Aku
> adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang
> dengan suara
> yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan.
> Jangan bimbang.
> Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan
> bersedih.’
>
> When the interrogation is over, the
> handsome man arranges for him from
> Al-Mala’ul A’laa (the angels in Heaven) silk
> bedding filled with musk.
>
> Selepas soal siasat selesai, lelaki
> kacak mengatur untuknya daripada
> Al-Mala’ul A’laa (malaikat dalam Syurga) tempat
> tidur dari sutera yang
> dipenuhi bauan kesturi
>
> Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said: ‘On the
> Day of Judgement,
> before Allah, no other Intercessor will have a greater
> status than the
> Qur’an, neither a Prophet nor an
> angel.’
>
> Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam)
> bersabda :’Di hari pengadilan, di
> hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya
> daripada Quran,
> mahupun dari nabi atau malaikat.’
>
> Please keep forwarding this ‘Hadith’ to all
> ……because
>
> Sila sebarkan Hadis ini kepada semua
> ……..kerana
>
> Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said:
>
> ‘Pass on knowledge from me even if it is only one
> verse’.
>
> ‘Sampaikan pengetahuan dari ku
> walaupun hanya satu ayat.’
>
> May Allah bestow this favour on all of us.
> _._,_.__