episod akhir BUKAN TAK CINTA, adaptasi dari kisah seorang pelajar kos AT58(pengajian malaysia)….all the best

utk bacaan episod awal ada kt MY KARYA…

“Terima kasih Fir, sudi juga kau jenguk aku kat Sabah ni ye. Best tak jumpa kekasih kesayangan kau semalam. Terubat dah kerinduan korang berdua ye. Bila kau nak balik Kedah? “ Hazlina tersenyum saat Firzada teringat kenangannya berjumpa kekasih hati. “ kan aku dah bagi tau. Kau ni tak alert lah. Aku balik esok. Tu pasal aku datang hari ini. Lagi pun cuti 5 hari je. Ni pun padat je rasanya, jumpa kekasih, jumpa kau lagi.haha. tapi tak apa. Aku datang lagi tau, cayang kau” Firzada mencuit pipi gebu Hazlina melihat Hazlina tercengang dengan kata-katanya yang nak balik esok. “ awalnya Fir, tak berpeluanglah kau jumpa Asraf tu. Kesian dia. Tapi tak apalah, kang aku bawa jumpa kau, terpikat plak kau kat dia. Haru biru aku nanti. Haha. Lagipun aku sayang sangat kat dia. Ambik berat sangat. Caring bangat” luah Hazlina memuji kekasihnya Asraf.

“Lin, saya rasa saya dah jatuh hati kat Lin” Hazlina terkejut dengan pengakuan Asraf ketika mereka keluar makan bersama sebulan yang lepas. Hazlina tidak berfikir panjang mengakui juga dia terpikat dengan Asraf. Mungkin jodoh Hazlina dengan orang Sabah. Mereka telah merancang untuk berkahwin setahun lagi. Cuma menunggu mereka berdua stabil dulu dalam soal kewangan. Cinta antara benua memerlukan kos yang banyak. Johor dan Sabah. Terfikir dalam soal kos, mereka merancang mengadakan majlis ringkas sahaja di rumah Hazlina sebelum balik ke Sabah untuk mengajar dan melangsungkan majlis kedua di rumah Asraf.

“ apa-apa ajelah kau ni. Aku tetap setia pada yang satulah. My love is number one. No more. “ Firzada menidakkan kata-kata Hazlina yang menganggap dia akan terpikat kepada Asraf. “ Lin semoga bahagia ye. Kalau dah tetapkan tarikh perkahwinan korang, jangan lupa aku dan Ain tau. Tak sabar tengok kau kawin dengan orang Sabah. Macam manalah ye agaknya. Haha. Alah aku gurau jelah.” Kata-kata nasihat seorang kawan, Hazlina mencebik bibir apabila kata-kata terakhir mempersendakan Hazlina.

1 tahun kemudian…………………..

“Abang, Lin rasa nak pindah mengajar ke Johor, boleh tak abang” Hazlina terasa berat untuk menuturkan kata-katanya. Disudut ruang tamu, Hazlina melihat reaksi Asraf yang kadangkala tunduk menyemak buku latihan anak muridnya. Reaksi Asraf yang membiarkan Hazlina seketika membuatkan Hazlina terfikir dan dia yakin Asraf tidak setuju kerana mereka telah mempunyai rumah di Sabah. Soal balik kampung tidak menjadi masalah kerana mereka selalu balik ke Johor. “hmm.. kenapa dengan sekolah sekarang ni? Lin dah bosan ke? Atau bosan dengan abang..” Lin terus menutup bibir Asraf dengan jarinya, Asraf tidak terkata-kata. Terasa pedih dikatakan sedemikian. “ Abang, janganlah anggap macam tu. Lin tak bosan kat abang atau sengaja nak pindah. Tapi hati Lin ni nak sangat ke Johor tu.” Lin menegaskan kata-katanya. Asraf menggelengkan kepala. Hazlina akui, Asraf seorang suami yang baik.

Baik dalam segala hal. Hazlina tidak mahu melukakan hati suaminya itu. Dia tau kata-katanya membuatkan mereka dingin. “ Abang, kenapa abang tak nak cakap dengan Lin ni” soal Lin, melihat Asraf yang semakin hari tidak menunjukkan tanda suka dengan keputusannya untuk pindah. “ Abang? “ Asraf berlalu sahaja setiap kali mereka bertembung di rumah. Bagaikan terkena panahan petir, rumah tangga dulu yang penuh serinya cuma kesunyian yang dirasakan. Masing-masing membawa haluan, terutamanya Asraf yang jarang melayan dan bercakap dengan Lin. “ kalau Lin nak pindah juga, terpulanglah kepada Lin. Lin fikirlah seelok2nya tentang hubungan kita ni. Bukan tidak balik Johor pun, kita selalu balik. Apa masalahnya lagi sehinggakan nak berpindah ke sana? Nak duduk dekat dengan keluarga? Jadi rumah kita ni macam mana. Suka ke kalau kita berjauhan? “ panjang lebar Asraf meluahkan kata-kata hatinya apabila melihat keadaan rumah tangga mereka semakin goyah dek hanya keinginan Hazlina berpindah ke Johor.

Mungkin pada Hazlina tak besar, namun pada Asraf sangat besar untuk difikirkan dan diselesaikan. Hazlina semakin terdesak untuk membuat keputusan. Entah sebab apa Hazlina hendak berpindah juga.
“ Abang, Lin sayangkan abang. Abang jangan bersikap macam ni ye” jangan sebab keinginan Lin tu rumah tangga kita goyah macam ni. Cukuplah abang. Janganlah buat muka macam tu. “ melihat hubungan yang tidak lagi seperti dulu. Lin tekad menghadap suaminya. Bertentang mata dengan suaminya. Asraf menoleh ke arah lain dengan muka yang tiada indah. “ Abang, tengok isteri abang ni. Abang…? “ Hazlina merayu lagi menyapa suaminya dengan lemah lembut. Dalam hatinya Hazlina tidak mahu apa-apa berlaku dalam hubungan mereka. Asraf akur juga akhirnya melihat muka Hazlina. Mata mereka bertembung, Hazlina dengan sayu kata-katanya mengalirkan air mata tiba-tiba.

Hazlina membiarkan airmatanya terus mengalir, menunggu suami tersayang yang mengelapnya. Akhirnya suami yang tersayang mengelap airmata isterinya. Seterusnya memeluk isteri tersayang dipangkuan. “ Abang minta maaf ye sayang. Abang rasakan abang dah tak berguna dalam hati Lin walau pun tak sampai setahun kita kahwin. Abang sayang Lin sangat. Tidak mahu berpisah dengan Lin. Teringat kata-kata Lin hari tu. Nak berpindah. Rasa sayu hati. Bukan mudah sayang abang nak berjauhan dengan sayang. Abang minta maaf sekali lagi sebab tak melayan dan bercakap dengan sayang beberapa hari ini. Abang Cuma nak tenangkan hati. Hmmm…” tangisan Lin semakin sayu mendengar kata-kata hikmat suaminya.

“ Abang, Lin pun sayang abang. Lin tak terfikir pun nak berjauhan dengan abang. Jauh dari hati nak berpisah. Sayang abang. Lin saja nak kepingin mengajar kat tempat Lin. Tapi Lin terfikir juga, mungkin awal sangat untuk berpindah. Tak apalah. Masa akan datang kot. Boleh ye abang” Lin mula tersenyum dengan bertanyakan soalan yang agak sukar diterima oleh Asraf.” Hmm…ye boleh, masa akan datang.” Asraf keluh dan menuturkan juga kata-katanya. “ terima kasih abang. Sayang sangat. “ Hazlina memeluk erat lagi suaminya….Asraf dalam diam memikirkan masa akan datang yang Hazlina maksudkan. Hmm..aku redha dengan semua ni. Monolog Asraf.

“ Abang, jom makan. Kita masak sama ye. Lin dah lapar ni. “ hazlina mengangkat muka memandang suaminya yang masih berfikir. “ ok sayang “ Asraf menjawab melihat Hazlina memerhatikannya. “ ok jom abang sayang..hehe” Lin membimbit tangan Asraf menuju ke dapur. Mesra sungguh pasangan suami isteri ini. Begitulah keindahan dalam rumah tangga. Perlu ada sifat tolak ansur untuk kebahagiaan bersama. Paling penting kasih sayang bersama diusahakan.

Dalam kesibukan memasak Hazlina bermonolog sendirian…Abang, Lin ada sesuatu kejutan untuk abang. Sebenarnya abang sendiri yang ingin sangat. Tapi Lin saja tak mahu bagitau melihat kita tak keruan beberapa hari. Nanti rosak mood mengecapi khabar gembira ini. Hadiah untuk suami tersayang, abang…Lin sayang abang. Haruskah aku memberitahunya masa ini? Aku tidak bersedia lagi….apa pun aku harap Asraf gembira dan teruja kerana sudah lama Asraf nantikan…. Abang, sayang abang….hadiah kejutan untukmu sayang….

TAMAT SUDAH….
By aku bah….11.42AM(14.04.09)

Advertisements